Turism responsabil în vremuri de pandemie

 

Turismul s-a oprit… peste 80% din țările globului (incluzând teritoriile sub administrare) au cazuri de infecții cu coronavirusul SARS-CoV-2[1]. Circa 90 de hoteluri din totalul de 900 care funcționează permanent în România au fost închise din lipsă de clienți, iar alte 40% urmează să fie închise în curând pe fondul epidemiei de coronavirus[2]. Greu de imaginat acum trei săptămâni, dar la nivel mondial coronavirusul a oprit  industria turismul. Este liniște, liniște totală. O liniște care dă fiori reci și antreprenorilor din turism, ce cu greu fac față avalanșei de cereri de vacanțe anulate și cerilor de rambursare a sumelor plătite.

Și atunci mai putem aduce în discuție noțiunea de turism responsabil, în condițiile în care turismul aproape că nu mai există în aceste zile? Cine să mai fie responsabil dacă aproape toate serviciile sunt închise sau aproape fără clienți, când suntem rugați să stăm acasă și nici măcar la restaurant nu mai mergem? Și, totuși, mai mult decât niciodată până acum în istoria turismului, este nevoie de client sau mai bine zis de responsabilitatea și înțelegerea clientul ce a rămas momentan cu promisiunea unei vacanțe, și de multe ori cu banii plătiți parțial sau total.

Știu, în momentul acesta puțini se mai gândesc unde își vor face vacanța din vara asta și, chiar dacă ar avea chef să o planifice, nu știu nimic cert: cât timp va dura situația actuală, destinația mea preferată va fi sub restricții, îmi voi permite o vacanță și, mai presus de orice, ce risc de îmbolnăvire va exista dacă plec de acasă? Și atunci cum putem vorbi de responsabilitatea clientului, când nu a mai ajuns să fie turist, căci nu a mai plecat în călătorie și a rămas doar la stadiul de client, după ce a făcut poate și o rezervarea la o agenție, pentru o cazare la un hotel, pensiune sau transport?

 

Turism responsabil în vremuri de pandemie


În condiții normale nu este cinstit să nu ți se dea banii înapoi pe un produs pe care nu l-ai cumpărat, dar acum cum procedam… cum traducem responsabilitate în turism? În viața de zi cu zi, între client si agenție, pensiune, hotel sau orice alt serviciu există un contract: clientul alege și achită suma de bani convenită și în schimb este livrată o promisiune, o experiență care se materializează prin servicii. Până acum accentul s-a pus în special pe responsabilitatea socială și de mediu a acestor servicii.

Dar acum? Acum este mai important ca niciodată să existe responsabilitate din partea clientului. Clientul, cel cu drepturi depline în alegerea și cumpărarea vacanței preferate, e bine dacă poate să aștepte și să nu ceară banii înapoi. Știu că este riscantă această afirmație, dar este imperios necesar. De ce? Pentru că în spatele serviciilor plătite în avans există un lanț întreg de alte servicii și oameni. Avansul nu mai este în buzunarul patronului, el a fost deja utilizat în mare parte în plata altor servicii, plata salariilor, a utilităților. A cere acum banii înapoi înseamnă de fapt a băga firma în faliment, firmă care oricum, ca o bună parte a economiei românești, trece printr-o perioadă extrem de grea. Nu știm câți vor rezista, dar dacă noi, clienții lor, putem fi înțelepți, putem considera avansul ca o investiție în vacanța viitoare și, chiar mai mult, o investiție acum în economia românească.

Turismul românesc are nevoie acum de noi, clienții, în a fi responsabili și a amâna vacanța și nu a o anula. Iar în viitorul apropiat sperăm să reluăm planurile de vacanță și să călătorim din nou.

 


[1] https://www.worldometers.info/coronavirus/

[2] https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/turism/exclusiv-lista-efect-dur-al-coronavirus-50-dintre-hotelurile-din-romania-se-inchid-celebrul-iaki-al-lui-hagi-ramada-parc-aro-brasov-rozmarin-international-sinaia-concedieri-masive-19305943?source=biziday

DISTRIBUIE

ULTIMELE ARTICOLE