Cum să promovezi eficient o mică pensiune turistică?

În ultimii 10 ani au apărut foarte multe pensiuni în diferite zone rurale din România cu un nivel ridicat al calității serviciilor. Spre exemplu, destinația ecoturistică Colinele Transilvaniei, dar nu numai, se evidențiază printr-o densitate mare de cazări de bună calitate și prețuri pe măsură. Proprietarii acestor afaceri sunt de regulă oameni din alte locuri din țară care au lucrat pe poziții și în domenii foarte bine plătite, cu experiență în domeniul serviciilor, și care au călătorit extensiv în lume. Prin urmare, nu le-a fost greu să pună pe picioare o pensiune care pune preț pe calitatea serviciilor și a experienței oferite. Lor li se adaugă o paletă largă de străini care respectă cam același tipic: italieni, englezi, nemți, olandezi, francezi și austrieci.

Dar în alte zone unde nu a existat această infuzie de know-how situația poate sta foarte diferit. Mare parte a afacerilor în turism din zonele rurale (și nu numai) din România fac turism după ureche. Deși bine intenționați, proprietarii / administratorii oferă servicii la un nivel calitativ încă mult sub pragul acceptabil pe plan internațional. Culmea este că nici măcar nu este vina lor de cele mai multe ori, ci este vina sistemului și a proastelor obiceiuri din România și în special a atitudinii „merge și așa!”. Sistemul este de fapt totalitatea legilor, reglementărilor, uneori a cutumelor, dar și a oamenilor care administrează turismul în țara noastră. El, sistemul, decide să tolereze cursuri superficiale pentru administratorii de unități de cazare în care diploma de la final are o valoare mai mare decât cunoștințele practice pentru a performa în acest domeniu. Altfel nu se poate explica de ce mulți administratori de mici pensiuni, în multe cazuri chiar proprietarii, nu au cunoștințe elementare despre satisfacția clienților, politica de preț, indicatorii turistici de bază și promovare. 

Din acest motiv am considerat necesar să realizăm un ghid pentru promovarea pensiunilor turistice, dar care poate fi folosit și pentru alte structuri de cazare de mici dimensiuni (campinguri, cabane, vile etc). Documentul este scurt, concis și într-un limbaj accesibil. Se folosesc fotografii și capturi de ecran pentru a exemplifica problemele identificate și recomandările autorului, astfel încât informațiile să poată fi ușor de înțeles de către cineva fără experiență.

AER a abordat în trecut și problema calității serviciilor și a amenajărilor interioare și exterioare în Ghidul online de ecoturism. Problema calității în turism este abordată și în cadrul evaluării pentru obținerea certificatului de bune practici în ecoturism Eco-România.

Atunci când vorbim de promovare, situația este proastă deoarece se fac mai multe greșeli care afectează în final performanța respectivei afaceri:

  • Depind într-o măsură mult prea mare de un singur canal de promovare (spre exemplu Booking.com);
  • Nu folosesc imagini de calitate, realizate de profesioniști, deși se spune că o imagine valorează mai mult de o mie de cuvinte. Democratizarea fotografiei ne-a creat falsa impresie că oricine se poate transforma în fotograf, însă acest lucru e departe de adevăr.
  • Neglijează prezența online sau o asociază doar cu Facebook.
  • Nu apelează la profesioniști pentru servicii specializate (SEO, campanii online, fotograf, web designer etc).
  • Nu știu să folosească diverse instrumente de marketing, cum ar fi un certificat de bune practici care îi poate ajuta să se diferențieze de concurență.
  • Nu operează cu indicatorii turistici de bază care să le permită să ia măsuri în cunoștință de cauză (sezonalitate, durata medie a șederii și gradul de ocupare). Ba mai mult, uneori nici informații de bază cum ar fi locul de proveniență al turiștilor nu le au la îndemână.

Este adevărat că pentru a remedia toate aceste probleme ai nevoie de bani, dar cel puțin o parte dintre ele se pot rezolva gratuit sau cu cheltuieli scăzute. Pe de altă parte, investițiile în promovare au un potențial foarte mare de a aduce venituri suplimentare dacă sunt bine făcute.

Poate că unele recomandări din ghid vi se vor părea banale, dar practica ne arată că de multe ori ele sunt ignorate. Ghidul este structurat în 10 pași simpli:

DISTRIBUIE

Descoperă Eco-România

Pagina de Facebook Asociația de Ecoturism din România (AER) devine Descoperă Eco-România, unde vom încerca să promovăm redescoperirea țării noastre prin prisma experiențelor locale bazate pe natură și pe cultura locală.

ULTIMELE ARTICOLE